Total Pageviews

Sunday, 1 January 2012

Of why i study...

Kenapa agaknya aku study? Well, anyone ever think, why do u study? For me, there is few reason. Well here it is.

1. For Allah, because The Lord ask all people to study.
2. For my family.
3. For my future wife.
4. For the country.
5. For myself.

_________________________________________________________________________________________

1. All know that Allah ask all muslim to study. Well, that is the priority reason of why i study. To become a better person in religion and as well as to become a good accountant, free from fraud, falsifying attitudes, bad behaviour and so on.

_________________________________________________________________________________________

2. I want to study, to change the fate of my family. We are originated poor, and we are happy. I want to study hard to change the future of my family, for better living, for my mother and father, to have what they couldn't have when they were raising us. They let go many many things in order to raise us. Many luxury goods they have forgone, just to use the fund for us to raise us. I feel responsible, to pay back what they have done for me, by providing any material things for them, which they couldn't achieve before. Its true that our mother and father really need us in return, love them as their parents, but for me just loving them isn't just enough. They put many things for us, and its time for us to do the same for them. For me especially, since i'm talking about myself here.

_________________________________________________________________________________________

3. It may seems funny why i study for my future wife. Well if i don't study and i work at 7-11 for the rest of my life, is that a good job for a living to feed my future wife and my future family? I'm not saying that those who are working at 7-11 have no future or no hope or whatsoever, but if u can go on with better future, with better salary, with better education, why stay there? GO ON PEOPLE ! This is what girls don't see in me. They believed i'm a loser person, and they better pick someone who isn't a loser in their eyes. I would say this kind of girls are dumb. Why did i say so? Its because guys like those who are studying, those that they crowned "Nerd" or "Loser" will have bright future later on. They don't want to work with the nerd people to build up a good relationship, a good family, and a good wealth later on. Sharing is caring people. That is what i'm looking for, as far that i am until today, but no one showed up. They prefer instant wealth, by stuck up themselves with those who are already rich and have luxury goods, like cars, branded things, etc. For me, when they realize that what they're doing is wrong and turn back to me, well, its too late. Right now i'm still waiting, and at the same time i'm studying, for the future of my wife. =D


Some girls, as for now, they will play with the ones who are good looking guys, get as many wealth as possible from them, break, and get another boyfriend. This process repeats over and over again and when they satisfy with their wealth, they will move on, and try to find guys which suits for them as husbands. As for now, they will play with all possible type of guys out there, just for fun, no serious relationship but only later on they will stop and think about their future. This kind of girls. Please, and i meant it, PLEASE STAY AWAY FROM ME.

To girls who read this, which one are you? If it does touch your emotions, then its good, and if it does touch ur emotions, and u were not listed somewhere on the types of girls that i mention earlier, congratulations.=)

__________________________________________________________________________________________

4. For my country, if you are thinking about political, then u get 0 for the mark. When i mention about country, i'm helping the citizen, to get a better job soon. This is a long-term goal for me, but it is necessary. Even ANGKASA people did ask me about what i'm going to do in the future and this is what i mention to them. For me, people in our country are suffering of in-equivalent of salary payments. The one who are rich will become more and more rich, while the poor will remain poor. I'll like to change the habit by creating a business, where people who work under me will enjoy salary maximization. In organizational, its profit maximization for the shareholders, right? Why don't they share their profit by trying to maximize the employees wealth as well? Why not? I originated from poor family, and i know how people are suffering, since the rich people are ignoring about the others, as long as they get high profit is enough for them.

My future planning is, agroculture business. Its not new, but i've developed a method of where, i will maximize cost reduction in my business and as well as providing the best profits for the company and as well as the best salary an employee will ever earn. I promised, the people who work under me won't be murmuring or feel dissatisfied about salary payments in my company.

__________________________________________________________________________________________

5. For myself, the most simplest one. I don't want to be looked down or cheated in the future. That is all. Even currently, those who don't have accounting backgrounds, they are easily cheated by those who have it. Just that they do not know. Since i'm going to venture into business field, i'm going to need it.

Another thing which i think necessary why i take accounting if i'm about to become a businessman in the future. Many people say, if i were to become businessman, why don't i learn business study? Its simple.

Because, Those who learn Business, they will become good businessman, indeed, but they cannot mastered the accounting. Those who learned Accounting, they will mastered the Accounting field, and as well as Business field. Why did i say so? There are many businessman in the past, who involved in trading goods and so on, do they take business studies? NO ! But they are good at doing business. Even they didn't take business studies they can become proficient in doing business, but if they don't take accounting, can they do the Accounts? Think again people. =D




That is all from me this time =) See ya in next upcoming period which i don't know when. =)

Wednesday, 22 June 2011

~ Quest For Blue Rose ~

Quest for cari gf da slesai. Conclusion, tiada. Sesetengah orang ckp aku desperate. X actually, but, there's a reason for what i do. Susahnya sekarang nk cari sorang. Well. bagi aku laaaa..

Well, if aku dapat during my diploma, aku actually nk tunang dah. but xda calon, well, what can i do. hehe.
susah senang bia laa bersama, ye x. klau da senang baru orang nk, tu pergi mampus je lagi elok aku rse.

Aku nk cari, orang yg bleh trima aku seadanya, x perlu laaa nk bergaya bagai nk rak tp hampeh, apa pon tarak. Ngabihkan boreh ja. Tp xde kot. Well, aku x famous laa mcm orang lain tu smue. Aku just boleh ckp, aku ade ati je nk bagi kt GF aku. Tu pon klau aku ade GF laa. Tp xde kot. hehehe.. nie laa aim aku mse masuk KPTM, selain dari dapat Diploma. Since da xde, ingat nk carry on je time degree. But, time degree t rse cm da malas je nk cari. Result pon turun klau keje focus nk cari GF nie. Hummm.. tengok laaa t cne ye =D

Aku nk yang x lawa, tp comey. Klau dia plak sweet, tu da dkre bonus =D n dia mstila boleh bertolak ansur, x 24/7 cari bf dia. skit2 tnya BF dia. ada prob skit ja pon ngadu kt BF. semut gigit pon nk ngadu jgk kt BF tlg mintak BF buat smtg. gila pe. xde khoje ke ape. hahahahaha.

Ain Nuraisya. Stakat nie tiada siapa yg dapat replace dia dalam ati aku, though ramai yang lalu lalang, tp xde yg dapat hinggap. Ain Nuraisya, dia lawa, dia sweet, tp dia x comey. tetapi bukan sebab tu aku ptus dgn dia. Aku memang sayangkn dia, n sbb aku sygkn dia laaa aku terpaksa lepaskn dia, sebab aku xnk dia sakit hati, terpaksa tanggung akibat/effect/tempias aku.

Sebabnya, Aku Difitnah Oleh Budak KPTM. Mereka berkata, bahawa aku ada GF lain kt KPTM. Kejadahnya, aku nk ckp dgn pmpuan pon susah. Senang2 kata aku mcm tu. Siap pegi Story kat mak Ain Nuraisya yang aku ada GF lain kt KPTM tu. Xda proof pon actually tuduhan budak2 nie. Yang aku tau diaorg nie dari batch aku sndiri, Course aku sndiri. Boleh kata, kawan aku sndiri. Tapi, siapakah gerangan individu yang aku label sbagai musuh hingga ke akhir hayat ini?

Tiada Siapa Yang Tahu. Hanya Allah yang tahu. Mereka Bertiga semuanya. Kepada mereka bertiga, aku harap korang bertiga dapat tampil, dan suarakan, kenapa yang korang buat mcm tu?

Well, sampai sini dlu ye. Nk update pon da susah sbb da keja da skrg, though keja aku bese2 je. Income pon x sbrapa, but still ada laa income dari dok umh ngabihkan boreh jaa. yea x? ahaaaaa..

~ Quest For Blue Rose ~

Quest for cari gf da slesai. Conclusion, tiada. Sesetengah orang ckp aku desperate. X actually, but, there's a reason for what i do. Susahnya sekarang nk cari sorang. Well. bagi aku laaaa..

Well, if aku dapat during my diploma, aku actually nk tunang dah. but xda calon, well, what can i do. hehe.
susah senang bia laa bersama, ye x. klau da senang baru orang nk, tu pergi mampus je lagi elok aku rse.

Aku nk cari, orang yg bleh trima aku seadanya, x perlu laaa nk bergaya bagai nk rak tp hampeh, apa pon tarak. Ngabihkan boreh ja. Tp xde kot. Well, aku x famous laa mcm orang lain tu smue. Aku just boleh ckp, aku ade ati je nk bagi kt GF aku. Tu pon klau aku ade GF laa. Tp xde kot. hehehe.. nie laa aim aku mse masuk KPTM, selain dari dapat Diploma. Since da xde, ingat nk carry on je time degree. But, time degree t rse cm da malas je nk cari. Result pon turun klau keje focus nk cari GF nie. Hummm.. tengok laaa t cne ye =D

Aku nk yang x lawa, tp comey. Klau dia plak sweet, tu da dkre bonus =D n dia mstila boleh bertolak ansur, x 24/7 cari bf dia. skit2 tnya BF dia. ada prob skit ja pon ngadu kt BF. semut gigit pon nk ngadu jgk kt BF tlg mintak BF buat smtg. gila pe. xde khoje ke ape. hahahahaha.

Ain Nuraisya. Stakat nie tiada siapa yg dapat replace dia dalam ati aku, though ramai yang lalu lalang, tp xde yg dapat hinggap. Ain Nuraisya, dia lawa, dia sweet, tp dia x comey. tetapi bukan sebab tu aku ptus dgn dia. Aku memang sayangkn dia, n sbb aku sygkn dia laaa aku terpaksa lepaskn dia, sebab aku xnk dia sakit hati, terpaksa tanggung akibat/effect/tempias aku.

Sebabnya, Aku Difitnah Oleh Budak KPTM. Mereka berkata, bahawa aku ada GF lain kt KPTM. Kejadahnya, aku nk ckp dgn pmpuan pon susah. Senang2 kata aku mcm tu. Siap pegi Story kat mak Ain Nuraisya yang aku ada GF lain kt KPTM tu. Xda proof pon actually tuduhan budak2 nie. Yang aku tau diaorg nie dari batch aku sndiri, Course aku sndiri. Boleh kata, kawan aku sndiri. Tapi, siapakah gerangan individu yang aku label sbagai musuh hingga ke akhir hayat ini?

Tiada Siapa Yang Tahu. Hanya Allah yang tahu. Mereka Bertiga semuanya. Kepada mereka bertiga, aku harap korang bertiga dapat tampil, dan suarakan, kenapa yang korang buat mcm tu?

Well, sampai sini dlu ye. Nk update pon da susah sbb da keja da skrg, though keja aku bese2 je. Income pon x sbrapa, but still ada laa income dari dok umh ngabihkan boreh jaa. yea x? ahaaaaa..

Tuesday, 12 April 2011

Orientasi, KPTM KL.

Mse orientasi ni best laa jgk, though penat. Keje kne ragging je, ape kejadah activity diaorg wat ktorg kne ikut. Layannnn je laaa... Mse ni aku kenal bbrpe org, yg aku x nafikan, klau x kenal time orientasi nie, perhaps aku xkn kenal smpai bila2. Contohnya yg perempuan Azween, Feera, Nusrah, Jazlin, Idzni, Mahirah, Balqis, Aisyah, dan Lin,  yg 1st day orientasi xde, second day baru muncul, n beberapa orang lagi yg aku x sure ada lagi ke x kt KPTM. Yg lelaki smue ade, Emir Haikal, Hilmi Sukeri, Tarmizi, Zul Asyraf, Aqqi, dan korang jgn lupakan Allahyarham Syed Adib Bin Syed Kassim, meninggal mse kte dlm sem 2, ending sem 2.

Bnyk aktiviti yg kte buat, antaranya men gelung, yg kt depan college tu, then dptkn sign of lecturers in KPTM, poco2 kt bwh kt badminton court tu, then exercise lah, kt bwh sne tu dgn tarian MinJaRoeS, ada 3 Step, 1.Min Min Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ros Ros Ja Ja, 2.Min Ja Ja Ja Ros Ja 3.Min Ja Ros Ja Ja Ja. (cne aku bleh ingat aku sndiri x tau, LOL) men passing botol, dlm botol ade batu, yg bunyi bising bagai nk rak tuh, then nyanyi lagu KPTM, lagu Negaraku, Lagu Negeri, yg kt court bwh tu, then bila masuk dlm hall tingkat 5 balik, kte kne lukis haiwan yg kte ramai2 jmpe dlm perigi buta, yang Faci2 cakap, assuming binatang yg kte jmpe tu binatang yang new kind, yang orang lain x pnh jmpe, aku smpai skrg simpan kertas mahjong yg kte pkai utk lukis menatang tu, hahahahaha. And 1 more activity yg sacrificial tu, yg sorg kne berkorban, assuming 1 island terbakar, and boat x muat, kne sorang jadi sacrificial. Time ni should bg aku, seriously, tp since ade sorg pmpuan yg kne, aku biar je laaa... Faci yg jge group kte, nmenye Atiqah, klau korang ingat laaaaa...

Ade beberapa orang yg aku kenal time orientasi nie, yang x pnh skelas, contohnya Suhaimi, Al-Syafiq, Helmi Mohammad. Aku ingat lagi, yg jadi imam kte smayang kt tingkat lima, tu Bob a.k.a. Amirul Naziadi. Yang tukang bce ikrar sebagai seorang pelajar, Najmun Bahar Che Makhtar. Yang duduk satu hostel dgn aku plak, Emir Haikal, Sufian Sahar, Fahmi Mohd Khir, Allahyarham Syed Adib, Yusri, Izwan Za'aba.

Time ni je laa aku rse kite mix around, then kte dipecahkan masuk klas masing2. Sem satu n dua kita dipecahkan x ikut ranking, yg menyebabkn kita mix around, kenal ramai orang, and then when start sem 3, yg diaorg arrange kita ikut hierarchy of ranking, if korang prasan, kte bleh kate terpisah, yg upper rank x kenal sgt lower rank. Nk salahkan management, aku x tau cne nk ckp, coz management buat cmtu so that classes sng nk arrange, tp impact die kt kte, yg excel akan terus excel, yg x excel akan terus di bwah, xde spe nk tlg. And there is cases yg higher rank student x kenal langsung lower rank student, even dah sem 6, ade jgk yg still x kenal antara satu sme lain. Sedih sgt bila aku tengok jadi cmtuh. Datang college, student sme batch, sme course tp x kenal. Haish. Dlm hal yg lain, student of higher rank, ade yg crack, i mean, x bleh handle pressure, yg menyebabkn diaorg jatuh ke bawah. Sbb nk kne compete. And this is why, that aku tlg some of my friends,sangat sungguh2, and mix around others too, though aku x laa pndai sgt nk socialise.. I help my friends until some point that some of my friends ckp yg aku Terover care sal diaorg, niat cuma nk tlg, so that diaorg x rsa about the ranking of student in KPTM, but, well...

Again, aku x slhkn sesiapa, aku x put the blame on anyone, pointing on anyone, but aku just express my opinion of what i see and what i feel.

Sunday, 3 April 2011

From the beginning, before reach KPTM.

Result SPM dah 2 minggu released, ntah pape jer result yg dpt pon. Nk pegi U mane nieh? Tengok SPM, account je yg beri sinar nk further study. Yg lain... Ntah.... Even Pendidikan Islam dpt B3, Sejarah B4. Memang terbaik sangat.. Haishhh..... Confused2. Bnyk dpt tawaran tapi merepek je course yg di offer tuh. Ada laaa a few yg nmpk mcm okay, tp ntah... still confused.

UNITEN offered Accountancy, but costly lahhhh, and letter of information arrived 2 weeks after dah register kt KPTM. 2nd intake kot.....

UiTM offered Pengurusan Maklumat, course no 7 that i choose in UPU, kt Merbok. Ulu laaaaa situ... my friend ckp, duk sna main kt sawah kawan dgn lembu, sana bnyk lembu/kerbau. Ah sudah....

INTI College. X mau p. mmg dah tolak dari awal2 lagi.

KDU College. Sme mcm INTI. dari awal2 kne reject. x minat.

So.. mmg confused. Hari makin dekat for lapor diri. since tengok SPM Account A2, so ingat nk carry on accout je la. Xkn nk tukar course plak, kang lagi pening kepala study bnde yg xde basic, x tau ape jadah, later pointer drop, jadi makin mlas nk stdy sbb x phm n x ske n x minat, kne GB. better x pyh carry on stdy klau mcm tu.

My mom said, x pyh continue laa klau dah pening sgt. Pkiaq apa bnyk2 sgt x guna jgk. Try amik satu, lpaih tu pulun kaw2. Aku ckp plak, la ni blajaq x mcm dlu, pulun kaw2 x phm x minat x guna jugak. Nnt menyesal x sudah.. Haish. Then, trpkir nk tukar course kt UiTM tu. If dpt Account then nk carry on, if x either amik STPM kt Penang Free School or pegi keje. peduli laaa ape nk jadi.

Pndekkan cerita, tukar Course kt UiTM x berjaya, and then tinggal lagi 1 week nk lapor diri for UiTM (pengurusan maklumat tuh...) Pnye laaa pning pk2... Last2 skali, my uncle ckp, xnk try KYPM? KYPM ada account, under UiTM jgk, registration lagi 5 days, MARA ada buat Hari Mesra Pelanggan, bleh pegi kt sne register. (by that time, KPTM is still known as KYPM) Nnt dlu nk pk dlu. Then aku balik Penang, buat preparation bli brg2 tp x tau nk pegi U mana. Sengal ke x? korang pk sendiri.

3 days later, my mom ckp, anak kawan mak tu ada amik pengurusan maklumat, tp x dpt keja, lma laa jgk. Hummmm... X tau nk watpe dah, then aku dengan spontan, call uncle aku kt KL, nk pegi interview kt Bangunan MARA, di mana diaorg bkak registration to all U. Plih saja U mana yg nk. Kesian kt my uncle tuh, bcoz, x ckp kt die dari awal2, die ade meeting hari tu. Die trpkse cancel n pegi dgn aku bangunan MARA tuh utk registration. Aku brterima kasih kt die, if x aku xkn berada di mana aku skrg berada.

Pegi sna, org pnye laaaaa rmai. Mcm traffic jam gitu. My uncle pegi depan, kaunter registration, n dia amik satu borang registration, dia pass kt aku. Aku isi2 laaaa bagai nk rak. Then hand in balik kt org counter tu. Dia tengok result, n dia ckp, apsal x tunjuk je result awal2? Klau tunjuk awal2 x pyh beratur nk register, ktorang print terus surat tawaran. Klau x ade standard procedure die, nk kne interview laa, isi borang laa, kne cite sal personality n interest laa. Mcm2.. Aku pon... Blur. mne laaa nk tau tunjuk je result... Adoyai... n hari nie aku jmpe Lin. Lin bdak satu group orientasi dgn aku dlu. Nnt aku story part orientasinye, dlm mse 2-3 hari lagi.

Then aku dgn uncle aku pegi site visit KPTM KL. Kate main HQ, tp bangunan 5 tingkat bentuk cm kiub nata de coco. Nk gelak pon ade ble smpai. Tp ble aku pk2 balik. Ade kebaikan jgk, klau kecik je tempatnya, x perlu laaa nk lari sana lari sni, everything within 1 building. All class under 1 roof. Senang skit. Klau UiTM nk kena lari sana, lari sni, penat2... Time aku datang round2 nieh, diaorg tengah cat KPTM. Warna oren. Dlu aku x tau warne ape. time aku pegi lawat, sparuh dah warna oren..... huhuhuhuuu.....

Next will be orientasi. Next post laaa...

Saturday, 26 March 2011

Dinner tu..

Sgt best... Aku akan terkenangkan dinner ni pada masa akan datang... skrg x rse sgt... nnt2 confirm trase...
nk je aku masuk every camera yg ade biar gmbr aku ade... tp aku sgan... da la dress simple tahap gaban.. huhu.... ade laa bbrpe org yg nk amek gmbr dgn aku... thanks sesgt.. t upload passing kt aku eyh... hehe...
sedih actually... coz nk join org amek gmbr... tp x ngam lak dgn diaorg... ble nk cbe ngamkn kt FB / MSG diaorg cm endah x endah... hummm...... apakan daya...

Sunday, 13 March 2011

If you were at my place....

My friends are everything that i got, beside myself and my study, and, my friend comes first among this three...

Seseorang yang sangat saya hargai dan sanjung pernah cakap, 'Dont get so close to fire. When you are at a range, it will warm you up, but when you get too near, perhaps u will get burned'. To that particular someone, forgive me, of not following your words.

Hati selalu cakap, 'kesian kt my friend tu.., bnyk mslh, bnyk bnde nk kne settle, problem tu problem nie, study tah ke mane, at least i can help, by providing moral support, and utilising all that i got to help, so that, my friend will be happy, because problem da settle, study da ok, and so on..' but instead... me dpt public humiliation. Sgt2... x terkata apa..

Orang yang sangat saya hargai tu jgk pernah ckp, 'The world is cruel, the one who are weak will be extinguished. Don't gv them chance, move forward instead. They will only slow you down, and when you REALLY taking good care of them, and carry them along with you to the top, they won't still see what are you doing. I know that you tak boleh tengok your friends dalam susah, but, in most case, DONT.'

I defy that rules, because i love my friend, and i xnk i berjaya sorang sorang. Let them slow me, and i will be successful person along with my friend, and i wont be alone when i at the top. If you were me, would you go straight to the top, and don't care about your friends, and rather tengok your friends susah kt bawah sna.? But instead, see what did i get in return............

Finally, i made one of my own !

Newbies in Blogging. so jgn expect a vogue punya blog laaa =,=